14. november 2025

Staten bremser forsøg på at droppe omstridt vejføring

I juni måned besluttede byrådet at pille Overdrevsvejens forlængelse ud af forslaget til Kommuneplan 2025, men den går ikke, siger Vejdirektoratet, der har vetoret.

Share

Det kan godt være, at politikerne i Fredensborg Kommune presser på for at sikre, at arealreservationen til Overdrevsvejens forlængelse skal tages ud af den revision af Fingerplan 2019, der snart kommer.

Men indtil det synspunkt – måske – nyder opbakning i en ny Fingerplan, har kommunen bare at bibeholde arealreservationen, lyder det i et høringssvar til Kommuneplan 2025, og politikerne bliver nu orienteret om, at de er nødt til at rette ind. Desuden kan politikerne se frem til, at beboerne langs Isterødvejen er ved at vågne, fordi der er et bredt lokalt politisk ønske om at lade Isterødvejen udvide for at aflaste A6 igennem Fredensborg.

Annoncer

Det er alt sammen planer, der har lange udsigter, men det ændrer ikke ved, at de politiske slagsmål og borgernes synspunkter ofte kan være afgørende i de indledende faser.

I første omgang er der helt konkret sket det, at byrådet i Fredensborg i juni måned pillede Overdrevsvejens forlængelse ud af forslaget til Kommuneplan 2025, og nu har Vejdirektoratet ret lakonisk og nøgternt meddelt kommunen, at så vil den nye kommuneplan være ulovlig.

Derfor bliver politikere i Plan-, Trafik- og Klimaudvalget mandag den 3. november orienteret om, at de lige så godt med det samme kan tilføje Overdrevsvejens forlængelse, imens forvaltningen arbejder på at lave et resumé af de 249 høringssvar, som private borgere har indsendt som høringssvar til forslaget til Kommuneplan 2025.

Vejen som ingen har turde anlægge

Selve den politiske behandling og vedtagelse af Kommuneplan 2025 kommer først til at ske i allersidste øjeblik i december, hvilket jo er efter kommunalvalget.

Om det skal der nok blive skrevet mere, men lige i denne artikel handler det om Overdrevsvejens forlængelse, som siden byggeriet af Hillerød Hospital har været planlagt som en vej, der skærer sig op fra Hillerød igennem det åbne land sydøst om Fredensborg for at ramme Helsingør-motorvejen nær Humlebæk.

Da man i sin tid byggede omkring Hillerød, stoppede man, da man nåede til Isterødvejen.

Indtil videre har der ikke været penge til at forlænge vejføringen, og der har heller ikke været politisk mod til at lægge sig ud med alle de interesser, der er i at bevare det åbne land.

Der er både tale om naturinteresser samt det at ruteføringen vil gennemskære en god håndfuld liebhaverejendomme ejet af mennesker med betragtelig økonomisk formåen.

Isterødvejen har derfor tiltrukket sig politisk opmærksomhed de seneste år, eftersom en udbygning af Isterødvejen kan gøre vejen mere attraktiv og dermed anspore til, at en større del af den gennemkørende trafik tager Helsingørmotorvejen ned forbi Hørsholm i stedet for at passere igennem Fredensborg.

Sådan lyder et af argumenterne i al fald.

Lav en uafhængig analyse

I Kommuneplan 2025 forsøger byrådet i Fredensborg Kommune at få fjernet arealreservationen til Overdrevsvejens forlængelse og i stedet åbne for, at Isterødvejen udbygges til tre spor.

Men det udløser flere kritiske høringssvar fra borgere nær Isterødvejen – blandt andet fra en borger, der skriver:

”Trafikafvikling – det er ikke dokumenteret, at en udvidelse faktisk løser trængselsproblemerne på lang sigt. Ofte skaber øget kapacitet også induceret trafik, så trængslen vender tilbage. Derfor bør der først foreligger en grundig og uafhængig trafikal konsekvensanalyse og en vurdering af alternative løsninger”.

Han foreslår, at forslaget udtages af kommuneplanen, indtil der foreligger en grundig miljøvurdering og trafikanalyse, eller at afsnittene omformuleres, så det ”tydeligt fremgår, at en eventuel udbygning forudsætter omfattende undersøgelser af miljø, klima, trafik og bosætning, samt en bred borgerinddragelse.”


Dårlig nyt for vejkabale. Imens er byen plaget af støj

Haves: En trafikeret vej. Ønskes: Politikere, der kan forhandle med Folketinget med samme succes som jyske politikere… blot med det formål at få reduceret trafikken i Fredensborg.

Annoncer
Steffen Slot
Steffen Slot
Siden 2006 har jeg som journalist skrevet om Fredensborg Kommune - nu som stifter af Tjekfredensborg. I 2010 var jeg Cavlingnomineret for sagen om Blok 5 i Fredensborg. Kontakt via skrivtil@tjekfredensborg.dk eller telefon 40826851.

Læs mere

Lokale nyheder