14. november 2025

Står Norfors på en brændende platform – og bliver vores fjernvarme meget dyrere?

Af Helle Abild, spidskandidat for Liberal Alliance til KV25, Fredensborg Kommune

Share

Jeg beklager, hvis dette indlæg bliver lidt langt – men det er vigtigt. Det handler om Norfors, et fælleskommunalt selskab med en gæld på 1,7 milliarder kroner, som Fredensborg Kommune ejer sammen med fire andre kommuner.

I 2024 og 2025 har Norfors opkrævet 213 millioner kroner ekstra hos kunderne – heraf 41,7 millioner kroner fra Fredensborgs borgere. Pengene skulle bruges til at nedbringe den del af gælden, der knytter sig til affaldsområdet, inden selskabet skulle konkurrenceudsættes og selskabsudskilles senest 1. januar 2025 på grund af en lovændring.

Annoncer

Men hvordan er det så gået?

Af regnskabet for 2024 fremgår det, at gælden og hensættelserne stadig er på næsten 1,7 milliarder kroner – faktisk 112 millioner kroner højere end året før. Pengestrømsopgørelsen viser, at Norfors har optaget 166 millioner kroner i lån i 2023 og yderligere 96 millioner kroner i 2024.

Alligevel skriver Norfors, at “restgælden på affaldssiden er afviklet”. Samtidig har de søgt Energistyrelsen om udsættelse af fristen for selskabsudskillelsen – og fået den bevilget.

De har også ansøgt om en forhøjelse af varmeprisloftet og afventer svar.

Indtil 1. januar 2025 bestemte kommunen, hvor Fredensborg Affald skulle aflevere vores skrald – nemlig til Norfors, og til den pris Norfors satte. Den pris steg fra 690 kroner pr. ton i 2023 til 2.000 kroner pr. ton i 2024 (ekskl. moms) for restaffald. Begrundelsen var, at det skulle bidrage til at betale af på gælden.

Men fra 2025 har kommunen ikke længere anvisningsret. Norfors tager stadig 2.000 kroner pr. ton restaffald, mens Vestforbrænding tager 675 kroner.

Jeg har derfor den 19. oktober bedt om aktindsigt hos både Norfors og Energistyrelsen. Hos Norfors har jeg bedt om dokumentation for, at gælden på affaldssiden faktisk er nedbragt som lovet, samt forklaring på, hvorfor gælden til finansieringsselskaber er steget med 100 millioner kroner. Jeg har også bedt om indsigt i ansøgningen om forhøjelse af varmeprisloftet. Svarene er endnu ikke modtaget.

Hos Energistyrelsen har jeg bedt om aktindsigt i både Norfors’ ansøgning og korrespondance om forhøjelse af varmeprisloftet og deres korrespondance om fristforlængelsen. Her har Norfors fået frist til 12. november til at komme med bemærkninger, inden der kan tages stilling til aktindsigten.

Kort sagt: Vi – kunderne i Fredensborg Kommune – har samlet indbetalt 41,7 millioner kroner for at nedbringe gælden på affaldssiden. Samtidig er det blevet markant dyrere at komme af med affaldet. Men når gælden alligevel er steget, og der optages nye lån, hænger regnestykket ikke sammen.

Og hvad sker der så, når Norfors ikke længere modtager affald, fordi kommunen ikke længere kan bestemme, at det skal afleveres til Norfors? Hvilket affaldsselskab vil aflevere til 2.000 kroner pr. ton, når man kan køre 33 km og slippe med 675 kroner?

Ønsker Norfors slet ikke restaffald? For med en pris på 2000 kr. pr ton er de da helt sikre på ikke at vinde et udbud. Er Norfors nødt til at købe andet at brænde af for at kunne producere varme, alt imens de samtidig søger dispensation fra varmeprisloftet?

Det bliver dyrt.

Dyrt ligesom vores genbrugspladser er dyre. Driften af disse ligger også hos Norfors, men burde nok ligge hos affaldsselskabet. Er dette også en ”malkemaskine”, der ukritisk vrider penge ud af affaldskunderne? Og er det for at lukke nogle huller i den slunkne økonomi, som fremgår af regnskaberne, at vi ser de høje priser.

Måske er det på tide at få en mere professionel bestyrelse for Norfors – én, der ikke kun består af politikere.

Debat - indholdet er skribentens egen holdning
Debat - indholdet er skribentens egen holdning
Deltag i debatten med dine synspunkter. Skriv op til 400 ord og vedhæft gerne et billede eller en illustration, der skal fylde minimum 300 kb. Mailadressen er debat@tjekfredensborg.dk

Læs mere

Lokale nyheder