I de allersidste minutter fik Venstre kortvarigt sat en dagsorden med et forslag om to parkeringspladser per bolig til de 34 boliger, der nu kan opføres på Ullerødgaards jorder i Kokkedal. Forslaget blev stillet i ugen op til vedtagelsen efter flere års dialog, og det må således mest siges at have politisk signalværdi, da det blev diskuteret på det seneste byrådsmøde.
Borgmester Thomas Lykke Pedersen (S) påpegede indledningsvist, at det rent juridisk ville være kompliceret at ændre så sent i forløbet, og at man ikke kunne tilbyde udvikleren den forsinkelse – og at den vedtagne parkeringsnorm på halvanden jo er en minimumsnormering, så ejeren jo gerne må anlægge flere parkeringspladser.
Generelt var der glæde i byrådssalen over lokalplanen for de 34 boliger, der er resultatet af flere runder med borgerinddragelse om planerne for den gamle gård, hvor det i mange år har været muligt at bygge 24 boliger. Lars Simonsen (R), formand for Plan-, Trafik- og Klimaudvalget, glædede sig over lokalplanen, der er til gavn både for naboerne og de beboere, der flytter ind.
Byrådsmedlemmet Lars Søndergaard pressede på med to forslag på vegne af Venstre
– Jeg vil godt rose udvalget for arbejdet. Men når det nye byråd sætter sig sammen, skal de prøve at tage en ny kontakt til Hørsholm Kommune, sagde Lars Søndergaard (V) og henviste til, at der jo også i Hørsholm Kommune er nye byrådspolitikere efter et valg, og måske de er med på at se logikken i at tillade vejadgang fra Lågegyde til det nye boligområde på Ullerødgaard.
Indtil nu har politikerne i Fredensborg Kommune nemlig fået et nej. Men måske det kan ændre sig.
Hverken kønt eller trafiksikkert
Derefter foreslog Venstre at hæve kravene til parkeringspladser i lokalplanen, således at der skal være to parkeringspladser per bolig og ikke halvanden som gennemsnit i bebyggelsen. Et synspunkt som partiet har haft længe, understregede Lars Søndergaard.
– Vi vil gerne have til afstemning, at der skal være to parkeringspladser til alle husstande. I kan jo selv se i høringssvarene – der er mange, der er bekymrede for den parkeringsnorm. Man kan godt have to biler, hvis man bor i et rækkehus, og så skal man holde ude på vejene, og det er ikke kønt og kan være et problem, hvis redningsfartøjer skal frem, argumenterede Lars Søndergaard.

Partiet stod dog alene med det forslag, hvilket også skyldes, at politikerne har taget den diskussion for fire år siden med vedtagelsen af Kommuneplan 2021. Dermed har ejendomsudviklere projekteret efter halvanden parkeringspladser – at ændre det sent i forløbet, vil ikke være fair.
Det var byrådsmedlemmet Thomas von Jessen (K) den første til at minde om, da han roste arbejdet med lokalplanen for Ullerødgaard for den gode dialog med naboer og ejendomsudvikler.
For fire år siden endte Venstre med at stemme for den kommuneplan, der ikke stiller krav om to parkeringspladser per bolig i områder, der ligger nogenlunde stationsnært. Om end partiet og flere andre argumenterede for at hæve kravet til parkeringspladser.
– Jeg er fuldstændig principiel enig med Venstre, for der er uheldige eksempler på, at folk stiller deres biler alle mulige uheldige steder. Men her har vi at gøre med en kommuneplan 2021, der definerer den parkeringsnorm, der er gældende, tilføjede Carsten Bo Jensen (Aktive Liberale)
Hellere en sø end p-pladser
DF’s Steen Løfstrøm roste udvalgsformand Lars Simonsen (R) for at lade lokalplaner tage den nødvendige tid, således at borgerinddragelsen sikres.
– Hvis du speeder processen op, glemmer vi borgerne. Jeg er glad for, at vi bygger lavere i området, og jeg vil hellere have en sø end to parkeringspladser per husstand i området, sagde han med henvisning til, at hvis der skal mere asfalt til biler, skal det jo tages fra de grønne arealer.
– Hørt, lød det halvhøjt fra borgmesteren, og det er muligvis første gang, at han har kommenteret så positivt på et synspunkt fra Steen Løfstrøm.
Selvom Lars Søndergaard (V) forsøgte at indvende, at det er for nemt at sige, at parkeringspladser vil gå ud over en sø, endte debatten med, at Venstre stod alene – om end Kristian Tanderup (V) nåede at få en replik ind som den sidste taler i rækken.
– Lige en kommentar til Steen. Du kan jo så godt lide at høre borgerne, og borgerne ønsker to parkeringspladser, sagde han med henvisning til høringssvarene.
Fakta
- Lokalplanen for Ullerødgaard er nu vedtaget og giver mulighed for at omdanne det eksisterende gårdanlæg til seks boliger. Derudover kan der bygges samlet set 17 rækkehuse og den nordlige del af grunden kan udstykkes til 11 parceller.
- Dermed er antallet af boliger større end de 24 boliger, som det i mange år har været muligt at bygge på grunden, der er den sidste gård i Kokkedal, der ligger omgivet af veje og villakvarterer. Grunden er 21.070 kvadratmeter.
- Bebyggelsesprocenten for arealet bliver 24 procent, hvilket er lavere end de 30 procent naboområderne.
- Har denne artikel værdi for dig som læser? Bliv medlem og støt lokale nyheder, der skaber stærke lokalsamfund








