14. november 2025

8 små og større skridt, der gør det lettere at være kommunalt ansat

I over to år har ledelse og medarbejdere haft fokus på at skabe mindre bøvl og mere mening. Se her nogle af de gode eksempler.

Share

Engang skiftedes medarbejderne til at have den fysiske vagttelefon. Nu er der lavet en ringegruppe, så det kan styres digitalt mellem medarbejdernes arbejdstelefoner, og det er blot et af mange eksempler på noget, der er blevet mindre bøvlet i Fredensborg Kommune siden maj 2023.

Det kan måske virke indlysende, men at lægge flere beslutninger ud decentralt kan betyde, at meningsfulde løsninger hurtigere findes i en offentlig forvaltning, der ofte kan virke en anelse tung. For godt to år siden blev der sat gang i projektet ”Mindre Bøvl – Mere mening”, og her kan I se otte eksempler på ting, der er blevet mindre bøvlet for kommunens medarbejdere.

Annoncer

Inden da skal det lige indskydes, at mindre bøvl selvfølgelig ikke må betyde, at lovgivning ikke overholdes. Selvom der er lagt op til at tage beslutningerne decentralt, er der også områder, hvor kompleksiteten betyder, at der skal træffes en beslutning på chefniveau, fremgår det af en orientering om sagen, som politikerne kan diskutere på et møde i Økonomiudvalget mandag den 20. oktober – i øvrigt et møde med en rigtig ”valgkamp-dagsorden”. Altså befriet for sager, der kan give bøvl…

Her kommer otte udvalgte eksempler på mindre bøvl og mere mening.

Mindre sygefravær på helligdage

  • I 2023 afprøvede plejecentret Lystholm for første gang et pointsystem over julen. Det gav medarbejderne mulighed for at arbejde mindre, have mere selv- og medbestemmelse på deres fremmøde, afvikle restferie og dermed også få mulighed for mere frihed. Det gav en markant nedgang i sygefraværet og er foldet ud, så det anvendes over påsken.

Bedre overblik over kollegernes dag

  • I Børnehusene Nivå har der været arbejdet med at skabe overblik over dagens struktur i alle husene. Derfor er der etableret noget så gammeldags som en tavle på en væg i alle husene – synligt for medarbejderne. Hver morgen skrives det på tavlen, hvem der er til hvad eller hvor – og hvornår.

Færre arbejdsgange, når der kommer en vikar

  • På ældreområdet er der mange vikarer, og de skal have adgang til de nødvendige it-systemer – og deres adgang skal fjernes efter endt arbejde. Nu kan det gøres lettere via en app. Løsningen sikrer, at kommunen overholder KMD’s sikkerhedskrav, og den gør det nemt at håndtere vikaradgange uden behov for manuelle arbejdsgange.

Elbilerne kan igen køre længere ture

  • Det har vist sig, at der var kommunale elbiler med kort rækkevidde, der tilmed ikke kunne bookes akut og var i dårlig stand. Nu er anskaffelse og service flyttet ud til mere lokal håndtering, der er suppleret med nye biler med længere rækkevidde, og vejledningerne til brugerne blev bedre.

Slut med at printe hele tiden

  • Når borgerne reserverer bøger, er det stadig en manuel opgave at finde bøgerne på hylderne, og det er indtil nu sket ved print af fysiske lister med tusindvis af bøger. Nu bruges app’en CiceroGo, som er en dynamisk liste, der hele tiden opdateres – slut med at printe og krydstjekke, og let adgang til digitalt at slå informationer op ude ved bogreolerne.

Et punkt med bøvl og blær

  • På personalemøderne på Lundely SFO er der et fast punkt, der hedder ”bøvl og blær”. Medarbejderne kan både sige, hvad de er stolte over – og hvad der bøvler, og hvis noget bøvler, skal medarbejderne selv komme med et løsningforslag ti, hvad vedkommende kan gøre for at bidrage til en løsning. Formålet er – med fokus på psykologisk tryghed – at sikre, at frustrationer tages i opløbet.

Let adgang til kolleger, der kan give et godt råd

  • Man står som lærer eller pædagog og mangler et hurtigt råd, men hvor er det lige Konrad sidder? Eller er det Esther, der egentlig sidder med kompetencen? På Endrupskolen slipper man snart for at løbe i pendulfart mellem spredte kontorer. Der ligger plan for at samle det pædagogiske personales teamkontorer på administrationsgangen.

Nu kan alle komme på systemerne

  • I ældreplejen har udkørende medarbejdere ofte haft svært ved at få adgang til netværk. Det er løst ved, at alle har fået et mobilt netværk.
Annoncer
Steffen Slot
Steffen Slot
Siden 2006 har jeg som journalist skrevet om Fredensborg Kommune - nu som stifter af Tjekfredensborg. I 2010 var jeg Cavlingnomineret for sagen om Blok 5 i Fredensborg. Kontakt via skrivtil@tjekfredensborg.dk eller telefon 40826851.

Læs mere

Lokale nyheder