14. november 2025

5 opgaver på byggeplads, der – måske – kan løses med dialog?

Share

Der er både konflikter og dialog mellem beboerne i de 116 boliger og den entreprenør, der med Humlebæk Boligselskab og Domea som bygherre arbejder på at renovere boligerne.

Hvis man trækker det hårdt op, har det taget for mange måneder at nå den konklusion, som hele tiden har været beboerne synspunkt: Der er problemer med sikkerheden.  Men hvis man trækker det blødt op, er der også eksempler på samarbejde om at få løst problemerne. I denne artikel fokuseres på potentialet i dialogen.

Annoncer

TjekFredensborg har samlet en håndfuld af de opgaver, som parterne indbyrdes med fordel kan få løst ved dialog, imødekommenhed og samtale – naturligvis med den grundlæggende forudsætning,  at reglerne bliver overholdt.

Husk at sikre varme i vinteren

  • På et informationsmøde for beboerne for et par uger siden blev der udtrykt bekymring for varme i rækkehusene, der er under renovering, imens beboerne bor i boligerne. Taget udskiftes, og på gavlene for enden af rækkerne udskiftes murværk og isolering.
  • Der er lagt en plan for, at beboere kan låne varmeblæsere, men spørgsmålet er, hvad der kan gøres for at sikre varme, hvis det bliver rigtigt koldt?

Pas godt på byggematerialerne

  • Beboerne undrer sig i øjeblikket over, at de nye vinduer fra Velux står opmagasineret udendørs i papemballage og stablet vandret. Synspunktet er, at de kan tage skade ved længerevarende placering på den måde.
  • På billeder ser det ud til, at vinduerne står på kvart- eller halvpaller som de er leveret af fragtmanden. Er det ikke fint? Hvis man bruger AI som redskab til at svare på det spørgsmål, lyder det, at vinduer altid skal opmagasineres lodret og tørt, når de er leveret på en byggeplads og venter på ibrugtagning. Det er dog svært at finde en skriftlig kilde, der beskriver, at hvordan tagvinduer fra Velux skal opbevares.

Kom helt i mål med skiltning og adgangsforhold

  • Denne problemstilling er nu på vej mod en løsning, eftersom Fredensborg Kommune som tilsynsmyndighed har bedt om, at skiltningen bliver bedre, og at de centrale adgangsveje ind i bebyggelsen friholdes for fx entreprenørmaskiner.
  • Der gik 14 dage fra Lars Clausens opråb her på TjekFredensborg, inden konklusionen blev det, som beboerne påpegede: Der er problemer med sikkerheden.
  • Herunder har Lars Clausen sendt et par eksempler på den skiltning, som udrykningskøretøjer skal navigere efter under de nuværende forhold. De skilte ser man jo ikke, konstaterer han.

(artiklen fortsætter under billedet)

Smidighed og fleksibilitet i en opslidende proces

  • Der udføres i øjeblikket arbejde på omkring 47 boliger, og der kan ifølge nogle beboere gå ganske mange dage, hvor der ikke arbejdes på de enkelte boliger. I det ligger et forsøg på at skabe en effektiv arbejdsgang for håndværkerne, men det stiller også store krav til koordinering og ikke mindst varsling af beboere, hvis en tidsplan ændres og håndværkerne skal ind med kort varsel.
  • Kan man finde en måde, hvor fleksibiliteten øges fra beboernes side, så varslet ikke skal ske fx en uge før? Og hvor fleksibilitet og hensyntagen går begge veje?

Få nu styr på de flugtveje

  • Her på redaktionen krydser journalisten fingre hver gang, han omtaler muligheden for at komme væk fra 1. sal under en brand i de blokke, der renoveres. For hvis det går galt, vil han finde det hjerteskærende at skrive om en brandulykke, der måske kunne være forhindret.
  • Før renoveringen kunne man åbne et af vinduerne og kravle ud på taget, men det forlyder, at åbningerne stadig er lukkede med spånplader og skruer for at undgå arbejdsulykker. De gamle vinduer var ikke godkendt som flugtveje, selvom de blev sat i efter at byggeregulativer egentlig krævede det. Efter renoveringen vil de nye flugtveje leve op til kravene, men godkendte eller ej – man har altid kunnet flygte ud, lyder det fra en af beboerne, Lars Clausen.
  • Fra beboeren Stephanie Haut kommer den oplysning, at da Stejlepladsen på den anden side af Baunebjergvej som en tilsvarende bebyggelse blev renoveret for nogle år siden, skete udskiftningen af vinduer angiveligt inden for få dage, og dermed opstod der ikke et problem.
  • Har denne artikel værdi for dig som læser? Bliv medlem og støt god lokaljournalistik.

Nu skete det, som de frygtede. Ambulancefolk kunne ikke finde vej

Fredensborg Kommune beder nu Domea og Humlebæk Boligselskab om at speede processen op. Nu skal der bedre skiltning under stor renovering.

Annoncer
Steffen Slot
Steffen Slot
Siden 2006 har jeg som journalist skrevet om Fredensborg Kommune - nu som stifter af Tjekfredensborg. I 2010 var jeg Cavlingnomineret for sagen om Blok 5 i Fredensborg. Kontakt via skrivtil@tjekfredensborg.dk eller telefon 40826851.

Læs mere

Lokale nyheder