De fleste tænker ikke på, at kommunen ejer de attraktive arealer, selvom enkelte kan huske de løse ideer om at lave villaområder på bakketoppen nær den gamle møllegård i Fredensborg. Villaer deroppe på nordsiden af Endrupvej ville have givet vidunderlige udsigter ud over Esrum Sø.
Nu kan de 123.741 kvadratmeter blive et af de områder, som kommunen ”bytter” for at få kabalen om klima lavbundsprojektet i Langstrup Mose til at gå op. Lavbundsprojektet er med i det, som Fredensborg Kommune kan byde ind med i de aktuelle forhandlinger om Grøn Trepart.
I netop området omkring Endrup er lodsejerne tøvende med at bidrage til Grøn Trepart. Hvorfor kan kommunen ikke bare byde ind med de mange kvadratmeter, som kommunen ejer i området? Det spørgsmål har TjekFredensborg stillet til Hanne Berg (SF), byrådsmedlem og forperson for Lokal Trepart Øresund, der samler op på indsatsen i de 23 kommuner under Lokal Trepart Øresund.
– Der er ikke registreret lavbundsjord på de to arealer, og de er derfor ikke taget med i omlægningsplanen, svarer Hanne Berg (SF) og tilføjer, at byrådet i oktober sidste år besluttede at tage en stor del af kommunens landbrugsarealer ud af intensiv drift.
Forhandlinger er stadig i gang
Med den beslutning kan kommunal jord ikke bortforpagtes til landbrugsdrift med fx sprøjtemidler. I stedet kan kommunen få del i nogle statslige støtteordninger.
Lige netop for arealerne omkring den tidligere møllegård i Fredensborg har politikerne taget et forbehold. De to arealer på samlet set 123.741 kvadratmeter friholdes som en slags trumfkort til at få kabalen med jordfordeling til at gå op.

Når landmænd udtager jord af landbrugsdrift i lavbundsområder, reducerer det udledning af kvælstof til vandmiljøet, men for jordejere er det forbundet med en vis modstand at opgive både indtægter og ejerskab. Derfor er jorddeling en central del af forhandlingerne – landmændene kan ”bytte” sig til erstatningsjord.
– Da jordfordelingen i forbindelse med realisering af klima-lavbundsprojektet endnu ikke er afsluttet, har vi fortsat behov for at have arealerne liggende i reserve, forklarer Hanne Berg (SF) og tilføjer
– Nordøst for de to markarealer ligget også et kommunalt areal. Det ene lille hjørne af arealet er registreret som lavbundsjord, men da arealet samtidig er § 3 beskyttet overdrev, er det ikke medtaget.
I 1987 købte politikerne i den daværende Fredensborg-Humlebæk Kommune den gamle møllegård, der lå på Endrupvej 64 på vej ind mod Fredensborg, når man kører nordfra langs søen. Gården var idyllisk, men også i dårlig stand, og kommunen ville beholde jorden.
Selve gården blev sat til salg med et ønske om, at bygningerne skulle bevares, men da kommunen ikke kunne sælge for en ordentlig pris, blev gården revet ned. Siden har kommunen ejet jorden.








