Jeg mener, at vi skal prioritere børn og unges trivsel højere i de første år i børnehaven og skolen. Der er for mange børn der lever i mistrivsel og skolevægring, før der bliver sat ind. Når problemerne først vokser sig store, ender det både med at koste barnet, og familierne unødvendigt meget på det personlige plan – og kommunen dyrt i ressourcer og på økonomien.
Derfor ønsker jeg, at vi skifter tilgang: Vi skal investere tidligt og målrettet i børnene. Jo tidligere vi opdager, at et barn mistrives, jo bedre kan vi hjælpe. Det kræver, at vi har ressourcer tæt på børnene – ikke først efter lange ventetider på udredninger.
Mit forslag er, at oprette et særlig “task force” i kommunen, som kan handle hurtigt, når et barn viser tegn på mistrivsel eller skolevægring. Denne enhed skal kunne allokere ressourcer direkte – hvad enten der er behov for ekstra støtte i børnehaven, en to-lærer-ordning i skolen eller tættere samarbejde med forældrene. Det vigtigste er, at barnet får hjælp, før problemerne vokser sig store.
Vi kender alle til eksempler, hvor børn bliver “tabt” i systemet. Forældrene kæmper for at få hjælp, pædagoger og lærere gør deres bedste, men mangler redskaber og ressourcer. Det kan vi ændre ved at handle hurtigt og fleksibelt.
Det handler ikke om at spare penge på den lange bane – selvom en tidlig indsats uden tvivl også er billigere end at reparere senere. Det handler først og fremmest om vores børns trivsel. Det handler om at sikre, at de får en tryg start på livet, lyst til at gå i skole og mod på at lære.
Hvis vi tør prioritere vores børns trivsel fra begyndelsen, skaber vi ikke bare gladere børn, men også stærkere fællesskaber og et bedre fundament for fremtiden i vores kommune.
Jeg vil arbejde for, at vi får sat handling bag ordene. Vores børn har ikke tid til at vente.




