Motiver med blomster og frugter blev i lang tid betragtet som mindre betydningsfulde af kunsthistorikere. I dag anerkendes de imidlertid for deres æstetiske kvalitet, historiske relevans og som en kunstform med sine egne udtryksmuligheder.
Den kvindelige flamske maler Catharina Ykens II var omkring 28 år gammel, da hun malede de to porcelænsvaser med blomsteropstillinger. Mange kvindelige barokmalere i Nederlandene specialiserede sig netop i opstillinger med blomster og frugter, fortæller Nivaagaards Malerisamling i en pressemeddelelse.
– Overlevende værker af kvindelige malere fra den nederlandske barok er sjældne, og vi er meget taknemmelige for, at det er lykkedes at erhverve disse to smukke værker af Catharina Ykens II, udtaler museumsdirektør Andrea Rygg Karberg og forklarer, at blomsteropstillingen er blandt de motiver, som periodens flamske malere er særligt kendt for.
De har endnu ikke været repræsenteret i museets samling af nederlandsk barok.
– Vi ser frem til at præsentere hendes blomstermotiver i nye forbindelser med samlingens nederlandske 1600-tals kunst, men også med de kvindelige kunstnere Sofonisba Anguissola og hendes søster, Europa Anguissola, fra den italienske 1500-tals renæssance og med blomsteropstillinger i andre traditioner som danske C.L. Jensens fra 1800-tallet, uddyber Andrea Rygg Karberg.
Catharina Ykens II (1659 – efter 1689) blev født ind i en kunstnerfamilie i Antwerpen. Hendes far, onkel og bror var alle malere, og Ykens IIs profession blev også registreret som maler.
Tilføjelsen ’filia devot’ efter hendes navn i maleriernes inskription indikerer, at hun formentligt var tilknyttet kirken, men uden at være nonne, skriver museet.
Fra tirsdag den 17. juni kan besøgende på Nivaagaards Malerisamling opleve de to nyerhvervede og sjældne værker. Værkerne er erhvervet for midler fra Augustinus Fonden og Sportgoodsfonden.







